Senin, 09 November 2015

Fakta Mengenai Canker luka terbuka dan Mod Rawatan

Fakta Mengenai Canker luka terbuka dan Mod Rawatan

Sariawan adalah satu keadaan di mana gigi ulser cetek dan kecil muncul pada mulut dan satu mempunyai kesukaran apabila bercakap atau makan. Ini sama ada boleh menjadi mudah di mana mereka hanya muncul sekurang-kurangnya 3 atau 4 kali setiap tahun untuk sekitar tujuh hari atau kompleks yang muncul banyak kali. Punca sebenar masih belum ditemui tetapi ia biasanya berkaitan dengan kecederaan tisu atau stres. Terdapat juga beberapa sayur-sayuran dan makanan yang berasid seperti nenas, lemon, oren, strawberi, buah tin antara lain bahawa banyak mencetuskan keadaan dan menjadi bertambah buruk. Ia juga boleh disebabkan oleh perkakas pergigian atau permukaan gigi yang mungkin mencetuskan ia.

Kebanyakan situasi kompleks adalah disebabkan oleh wujud terlebih dahulu keadaan kesihatan seperti masalah pemakanan, sistem imun lemah, penyakit saluran gastrousus dan kekurangan zat besi antara lain. Untuk kebusukan rawatan sakit yang berkesan, adalah penting untuk mendapatkan rawatan perubatan untuk mendapatkan ubat yang terbaik. Ini juga membantu seseorang untuk mendapatkan diagnosis yang betul untuk mengelakkan masalah. Doktor biasanya menilai beberapa gejala utama seperti luka pada lelangit lembut, lidah dan pipi. Biasanya ada pembakaran atau kesemutan sensasi satu pengalaman sebelum luka membentuk.

Luka-luka yang dijumpai di dalam mulut biasanya bulat dan kelabu atau putih dengan sempadan atau tepi yang merah. Sesetengah pesakit juga boleh mengalami kelesuan fizikal, demam dan kelenjar limfa bengkak akibat kudis mawar liar. Kebanyakan masa, ini biasanya hilang dengan sendirinya dan pesakit hanya merasa sakit selama beberapa hari. Ini bermakna seseorang itu tidak perlu mengambil sebarang bentuk ubat untuk berasa lebih baik. Seorang doktor gigi profesional yang banyak menetapkan salap kortikosteroid, mulut antimikrob bilas preskripsi bukan atau penyelesaian preskripsi apabila luka besar, berterusan dan menyakitkan bagi mengurangkan kerengsaan dan kesakitan.

Seorang doktor gigi perlu dirujuk apabila luka sedang merebak pada kadar yang membimbangkan, adalah luar biasa besar dan apabila mereka bertahan selama lebih daripada tiga minggu. Untuk mengelakkan perlu melalui kebusukan rawatan sakit, terdapat beberapa petua yang kita boleh ikuti untuk mencegah keadaan seperti: mengelakkan apa-apa jenis makanan terutamanya pedas atau berasid yang merengsakan mulut. Satu juga boleh mengelakkan kerengsaan yang disebabkan oleh gula-gula getah. Ia juga penting untuk mengamalkan kebersihan mulut yang baik dengan menggunakan flos dan menggunakan berus berus yang lembut untuk memberus gigi setiap kali selepas makan setiap hari. Ini membantu untuk menjaga mulut bebas daripada makanan yang mungkin membawa kepada perkembangan masalah tersebut.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar