Senin, 09 November 2015

Terapi alternatif untuk Trichotillomania

Terapi alternatif untuk Trichotillomania

Trichotillomania adalah kawalan impuls atau penyakit otak di mana orang yang menarik keluar rambut mereka sendiri dari kulit kepala, bulu mata, kening, atau kawasan kemaluan mereka. Rambut boleh terletak di mana sahaja. Beberapa kes Trichotillomania adalah kecil dan boleh diuruskan dengan terapi tingkah laku kognitif dan lain-lain yang sangat teruk dan mungkin memerlukan rawatan di hospital. Penyakit ini boleh mengatasi orang itu. Ia adalah gangguan emosi yang biasanya memerlukan beberapa terapi untuk diuruskan dengan jayanya.

Trichotillomania seolah-olah sama dengan tabiat yang tidak baik atau ketagihan. Ia mempunyai banyak ciri yang seolah-olah sama dengan obsesi. Sebahagian daripada terapi untuk merawat OCD boleh bekerja untuk meningkatkan penyakit ini. Penyakit ini tidak dapat diuruskan tanpa memberi perhatian kepada mengganggu gejala fizikal rambut menarik. Senyapan fikiran harus menjadi fokus rawatan ini. Terapi yang menenangkan fikiran termasuk Yoga, Tai Chi, dan Qi Gong. Yoga atau Qi Gong perlu dilakukan sekurang-kurangnya tiga hingga lima hari setiap minggu untuk penyakit ini. Perubatan Qi Gong juga boleh dibicarakan dan perlu dilakukan dua kali seminggu selama sekurang-kurangnya sebulan dengan profesional. Tidak banyak profesional dengan latihan di perubatan Qi Gong. Mereka boleh didapati dalam talian dan lokasi latihan adalah di California.

Acutonic Harmonic Healing di New Mexico atau Tibet Singing Bowls harmonik boleh mengimbangi otak seseorang dengan Trichotillomania dengan cara beberapa yang berbeza. Terdapat banyak pengamal yang terlatih dalam Acutonics dan ini mungkin terletak dengan bantuan laman web Acutonics itu. Anda boleh membeli Tibet Singing Bowls di kedai Timur atau online. Bowls Nyanyian Tibet amat baik untuk merawat beberapa jenis ketagihan. Penjajaran Chackra dengan terapi CD bunyi mungkin bernilai mencuba. Metronome interaktif adalah terapi yang boleh bekerja untuk kes ringan, tetapi ia akan menjadi tidak cukup untuk kes yang serius penyakit. Metronome Interaktif harus cuba sekurang-kurangnya dua kali seminggu selama satu bulan sebelum menilai kejayaan terapi.

Trichotillamania mungkin dicetuskan oleh trauma, rogol, keganasan fizikal, penderaan, penderaan kanak-kanak dan penderaan emosi yang sangat teruk. Peristiwa-peristiwa yang harus cukup untuk mempunyai orang yang dinilai oleh seorang profesional perubatan. hormon dan neurotransmitter mempunyai ujian diagnostik dan anti-depresan ringan mungkin berguna. Ia adalah sangat penting untuk menjadi sangat agresif dalam merawat penyakit ini. Terdapat beberapa asid amino dan pemakanan tambahan yang boleh membantu pesakit ini termasuk 5-HTP, theanine, GABA, dan phenylalanine. Ekstrak makanan tambahan atau botani juga perlu dibicarakan termasuk ganoderma, Edelweiss, lemon balsem, dan lain-lain. Ia adalah sangat penting untuk pesakit ini untuk mendapatkan sekurang-kurangnya tujuh hingga sembilan jam tidur setiap malam. Menggabungkan beberapa cara untuk melawan insomnia ke dalam rancangan anda termasuk melatonin, mengurangkan alkohol, dan kerap bersenam.

Mana-mana terapi alternatif yang alamat komponen emosi penyakit boleh dipertimbangkan untuk jenis pesakit. Terapi alternatif termasuk Teknik Kebebasan Emosi (EFT) boleh membantu pesakit ini. EFT menggunakan kenyataan emosi ikrar dan menggabungkannya dengan mengetik jari banyak kali di beberapa titik akupuntur manakala pesakit itu menyatakan ikrar yang kuat.

© Dr R Batu, MD-India

Tidak ada komentar:

Posting Komentar