Senin, 09 November 2015

Hypoxia - berkembang maju untuk Hidup

Hypoxia - berkembang maju untuk Hidup

Hypoxia adalah suatu keadaan di mana tubuh kekurangan bekalan oksigen yang mencukupi. A ketidakpadanan penawaran dan permintaan pada tahap sel boleh menyebabkan kepada keadaan hipoksia. Kes yang teruk hipoksia di mana terdapat kekurangan lengkap bekalan oksigen yang dipanggil sebagai anoxia.

Terma hipoksia dan hypoxemia sering ganti. Hypoxemia bermakna oksigen tahap kepekatan yang rendah dalam darah arteri manakala hipoksia adalah sara oksigen pada tisu / tahap sel. Sebab yang mungkin hipoksia akan disebabkan oleh anemia, kawasan tanah tinggi seperti di gunung mendaki aktiviti yang membawa kepada komplikasi yang boleh membawa maut termasuk paru-paru latitud tinggi dan edema serebrum. Ia juga boleh berlaku pada individu yang sihat seperti yang menyelam di bawah air menggunakan litar tertutup sistem semula seketika. Ringan, hipoksia sekala adalah disebabkan oleh latihan ketinggian dengan tujuan untuk meningkatkan prestasi olahraga adaptasi ke tahap kedua-dua sistemik dan selular.

Terdapat beberapa klasifikasi hipoksia, berikut adalah seperti berikut:

• hipoksia Hypoxemic adalah hipoksia umum dan sangat fatal. Terdapat bekalan oksigen tidak mencukupi seluruh badan yang disebabkan oleh tekanan separa rendah oksigen dalam darah arteri. Tekanan separa ialah tekanan yang mana gas yang memenuhi isipadu sahaja.
• Hypemic hipoksia adalah keadaan di mana tekanan oksigen arteri adalah perkara biasa tetapi jumlah kandungan oksigen dalam darah berkurangan.
• hipoksia iskemia atau bertakung adalah keadaan di mana terdapat halangan dalam aliran darah yang beroksigen jelas dalam keadaan iskemia serebrum dan penyakit jantung iskemia.

Tanda-tanda dan gejala-gejala hipoksia umum membangunkan secara beransur-ansur seperti dalam kes penyakit ketinggian, perasaan euphoric, sesak nafas dan loya berpengalaman. Sebaliknya, hipoksia yang teruk mempunyai permulaan pantas yang boleh membawa kepada perubahan dalam tahap kesedaran, koma, sawan dan kematian. Sianosis juga jelas seperti yang dimanifestasikan dalam perubahan warna biru kulit yang menunjukkan bekalan oksigen yang sangat miskin. Satu peratusan oksigen peringkat rendah digambarkan pada oximeter nadi.

Hipoksia boleh menyebabkan kematian jika tidak dirawat. Nasib baik, ada cara-cara untuk mengatasi kesannya. Badan mesti kembali PO2 ke arah tahap normal. Ini mungkin melalui penyesuaian di mana badan menyesuaikan diri dengan ketinggian yang lebih tinggi sebahagiannya memulihkan PO2 ke tahap standard. Hyperventilation juga boleh membantu dalam meningkatkan PO2 dengan meningkatkan kedalaman dan kadar pernafasan. Satu lagi pilihan ialah penggunaan concentrators oksigen. Ini meningkatkan kepekatan oksigen sebanyak hampir 30% menyebabkan produktiviti kerja meningkat, tidur yang lebih baik, kurang keletihan dan menghasilkan yang mencukupi oximeter oksigen membaca.

Hypoxia boleh menyerang mana-mana individu pada semua peringkat umur dan bangsa. Ia adalah suatu keadaan yang boleh memudaratkan kesihatan jika tidak ditangani secara tiba-tiba.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar