Senin, 09 November 2015

Meningkatkan Penglihatan semulajadi - Kaedah Bates

Meningkatkan Penglihatan semulajadi - Kaedah Bates

Kaedah Bates mungkin kaedah yang paling dikenali untuk memperbaiki penglihatan secara semulajadi, tanpa menggunakan cermin mata. Ia telah dibangunkan oleh Dr William H.D. Bates MD, seorang pakar mata terkemuka Amerika di awal abad ke 20 dan boleh didapati di dalam bukunya Perfect Sight Tanpa Kaca.

Dr Bates percaya keadaan mata yang paling biasa adalah disebabkan oleh tekanan mental dan ketegangan kepada mata, tabiat buruk visual dibangunkan pada zaman kanak-kanak dan kaca mata. Dia sebenarnya percaya bahawa cermin mata bertanggungjawab untuk kemerosotan penglihatan, kerana mereka membuat mata malas dan menghalangnya daripada penyembuhan sendiri. Menahan diri daripada penggunaan cermin mata dan memulihkan tabiat semula jadi siar akan menyebabkan memperbaiki penglihatan kita secara semulajadi.

Ketegangan dan tekanan adalah faktor utama yang menjejaskan penglihatan yang lemah. Fikiran dan mata bekerja rapat bersama-sama. Mata melihat apa fikiran memberitahu mereka untuk melihat dan peranan mereka adalah untuk membantu minda memahami dan menghafal. Apabila minda adalah santai, mata bergerak secara semula jadi, mengambil dalam perkara-perkara yang mereka lihat, menikmati dunia dan menyalurkan maklumat ini kepada minda, dengan cara yang tenang dan bebas tekanan. Mata Santai tidak ketegangan untuk melihat, mereka hanya melihat apa yang mereka boleh dan meninggalkan yang lain untuk minda untuk membayangkan. Penglihatan yang baik pergi bersama-sama dengan ingatan yang baik dan imaginasi yang jelas.

Jika bagaimanapun, minda tidak bersedia atau tidak dapat memahami apa yang mata lihat, jika ia disekat oleh tekanan atau bosan, ketegangan mata untuk melihat yang lebih baik. Mata merenung dan mengikuti pergerakan minda. A letih, tertekan, fikiran bekerja terlalu keras penuh dengan pemikiran yang tidak menyenangkan, terpaksa memberi tumpuan kepada membosankan atau menjengkelkan perkara, tenggelam oleh tugas-tugas setiap hari dan kerja-kerja, akan mencerminkan di mata bergerak secara tidak menentu dan jerkily dan bukannya dengan cara yang mengalir dan licin. Minda yang sia-sia cuba memahami dan menghafal longgokan atas timbunan maklumat, akan gerai, dicerminkan dalam merenung, meneran, mata unmoving. Pergerakan mata amat penting kepada proses visual, tetapi ia telah menjadi pergerakan yang lancar santai, ia telah menjadi pergerakan yang membolehkan kebebasan mata ke luar dunia pada kadar mereka sendiri, kebebasan untuk mengesan dengan tenang di sekitar perkara dan menyebarkan maklumat untuk minda .

Tahun tekanan mental dan ketegangan fizikal secara tetap boleh merosakkan mata. Sebabnya ialah bahawa ketegangan fizikal jangka panjang di sekitar mata, boleh menjejaskan keseimbangan otot optik, yang bertanggungjawab untuk mengubah bentuk bola mata untuk membolehkan mereka memberi tumpuan kepada objek yang berbeza, jarak dan sudut. Keadaan mata yang biasa seperti myopia, hyperopia, presbiopia atau astigmatisme adalah disebabkan oleh kelemahan otot optik disebabkan oleh tekanan, dan ketidakupayaan akibat mereka untuk mengekalkan bentuk biji mata.

Oleh itu, langkah pertama untuk memperbaiki penglihatan terjejas adalah untuk berehat minda. Langkah kedua adalah untuk berehat mata dan memulihkan tabiat siar semula jadi. Fokus Kaedah Bates adalah untuk menghapuskan ketegangan mental yang mendasari ketegangan fizikal. Semua unsur-unsur kaedah cara semata-mata yang berbeza dan latihan yang bertujuan untuk kelonggaran mental dan visual.

Kaedah Bates telah dibangunkan sebagai satu cara untuk membolehkan kanak-kanak umur sekolah untuk belajar dan menghafal lebih baik tanpa meneran mata mereka dengan buku teks dan papan hitam. Idea ini telah dilaksanakan pada carta visual dengan huruf bentuk dan mudah, yang telah digantung di tempat yang ketara di hadapan kelas, dan yang anak-anak digalakkan untuk melihat untuk beberapa minit, setiap kali mereka merasa perlu untuk berehat mata mereka. Beberapa sekolah-sekolah yang menerima pakai Kaedah Bates mencatatkan peningkatan besar dalam keupayaan pelajar untuk menumpukan perhatian dan menyerap pengetahuan baru. Malangnya, lembaga sekolah merasakan kaedah itu terlalu mengganggu dan mengambil keputusan untuk menghapuskannya. Malah, China adalah satu-satunya negara termasuk latihan penglihatan di dalam kurikulumnya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar