Senin, 09 November 2015

Mengambil Probiotik Semasa Mengandung - Adakah Ia Selamat Dan Adakah Ia sihat?

Mengambil Probiotik Semasa Mengandung - Adakah Ia Selamat Dan Adakah Ia sihat?

Terdapat pergerakan yang semakin meningkat terhadap penggunaan probiotik produk, dengan bukti yang semakin meningkat daripada faedah kesihatan untuk mengekalkan keseimbangan yang sihat flora usus anda. Tetapi adakah ia selamat untuk mengambil probiotik dalam kehamilan, dan walaupun ia adalah selamat ada apa-apa sebab yang baik untuk berbuat demikian?

Setiap orang mempunyai bakteria dalam sistem pencernaan mereka, dan anggaran adalah bahawa terdapat mana-mana sahaja sehingga 500 atau lebih jenis yang berbeza bakteria dalam usus anda. Malah terdapat berbilion critters sedikit yang tinggal di sana sekarang. Dan orang-orang sedikit bug wujud bersama-sama dengan anda cukup aman, dan sebenarnya bukti adalah bahawa jika anda mempunyai bug yang betul dalam sistem anda, mereka akan membantu menjaga sistem anda dikawal selia dengan baik dan sihat.

Tetapi mengganggu keseimbangan bug dalam sistem anda, contohnya dengan makan sesuatu yang dicemari dengan bug jahat, atau mengambil beberapa antibiotik, dan anda mungkin mula berasa kurang sihat. Cirit-birit adalah gejala yang sama.

Probiotik adalah produk yang mengandungi pelbagai jenis bakteria yang apabila diambil sama ada dengan makan atau minum, akan membantu mewujudkan semula-kira yang sihat bakteria dalam sistem usus anda dan oleh itu mewujudkan semula kesihatan anda. Dan terdapat bukti saintifik penting yang menggunakan produk probiotik boleh membantu meningkatkan pelbagai keadaan yang tidak menyenangkan. Tetapi bagaimana pula dengan mengambil probiotik semasa mengandung? Adakah selamat untuk mengambil probiotik dalam kehamilan atau perlu dielakkan?

Terdapat sedikit bukti sebarang kesan sampingan perubatan yang serius untuk mengambil probiotik, sama ada untuk wanita hamil atau untuk orang lain. Kadang-kadang mungkin dos ringan dan sementara gas atau sakit perut, tetapi sedikit lebih teruk daripada itu. Walau bagaimanapun fakta semata-mata bahawa anda tidak akan jatuh sakit daripada mengambil probiotik bukan alasan yang mencukupi untuk membawa mereka, sama ada semasa mengandung atau masa yang lampau.

Walau bagaimanapun terdapat bukti bahawa ada manfaat kesihatan yang positif bagi wanita untuk mengambil makanan tambahan probiotik ketika hamil. Sebagai contoh satu kajian di Finland telah menetapkan bahawa penggunaan probiotik dalam kehamilan boleh membantu mengurangkan risiko satu bentuk serius obesiti dipanggil adipositi, mengurangkan risiko penyakit kencing manis dan juga mengurangkan risiko untuk bayi obesiti di kemudian hari. Dan ada manfaat lain dalam membantu mengekalkan keseimbangan yang sihat flora usus anda, dan khususnya untuk mengurangkan cirit-birit.

Seperti segala-galanya ia sentiasa penting untuk berunding dengan doktor anda sebelum apa-apa perubahan pemakanan penting, bagaimanapun risiko kepada kesihatan anda memperkenalkan probiotik untuk diet anda semasa kehamilan adalah sangat terhad, dan ia akan kelihatan seolah-olah ada manfaat kesihatan yang positif daripada berbuat demikian.

Ia adalah penting, ingat bahawa jenis bakteria dalam produk probiotik tidak dikawal selia oleh FDA, dan atas sebab ini sesiapa mempertimbangkan mengambil mereka hanya boleh mengambil yang diiktiraf berkualiti tinggi probiotik makanan tambahan, dan mengelakkan beberapa jenama yang lebih esoterik, risiko dan manfaat yang tidak diketahui.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai bagaimana untuk mengenal pasti probiotik produk yang berkualiti tinggi layari laman web saya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar